Minikursus "Det svære valg af videreuddannelse"

Event dato:
5. sep. 2024 - 5. sep. 2024

Minikursus "Det svære valg af videreuddannelse"

Torsdag den 5. september kl. 17-19, Kulturhuset Kilden, Nygårds Plads 31, 2605 Brøndby

Kreds Vestegnen inviterer til foredrag og vejledning om ’det svære valg af uddannelse’ ved Jonna Byskov og Torben Peder Jakobsen.

Jonna Byskov har i ti år været leder, underviser i dansk og historie, skrivevejleder og mentor på Herning HF & VUC’s HF-linje for unge med en autisme-diagnose. I dag arbejder Jonna Byskov som foredragsholder, pædagogisk konsulent og inspirator for undervisere og mentorer i særligt tilrettelagte klasser, ungdomsuddannelser og videre uddannelser. Desuden har hun udgivet flere bøger, bl.a. ”Fortællinger der forandrer – 50 unge med ASF fra HF til voksenliv”. Parentes 2023.

Torben Peder Jakobsen er cand.mag. i dansk og religion med lang undervisningserfaring på gymnasiet og VUC, og herfra har han erfaring med inklusion af unge med autisme. Desuden har han deltaget i gennemførelsen af de spørgeskemaundersøgelser, som danner baggrund for bl.a. den nævnte bog.

For alle unge er det vanskeligt at vælge uddannelse, men for unge med ASF kan det være særligt svært. Derfor tilbyder vi dette minikursus til Kreds Vestegnens medlemmer.

Målgruppen er unge med en diagnose inden for ASF.
Vi henvender os til unge, som har afsluttet en ungdomsuddannelse, enten på de særligt tilrettelagte ASF-linjer eller inkluderet i ordinære klasser, eller som er i gang med en ungdomsuddannelse. De unge får bedst udbytte af kurset, hvis de følges med en til to forældre eller andre støttepersoner.
Også undervisere, studievejledere og socialrådgivere kan have udbytte af kurset og er meget velkomne.

Formålet med dette minikursus er at sætte fokus på de unges selvindsigt og resurser samt at forberede de unge til deres uddannelsesvalg, herunder kommende samtaler med studievejledere og socialrådgivere.

Kurset varer ca. to timer.
Det indeholder et lille foredrag om en undersøgelse af 50 unges vej gennem videre uddannelse, deres valg, vanskeligheder og støtte samt resultater.
Der vil være en gennemgang af en model til at arbejde med en personlig resurseprofil og en praktisk øvelse i anvendelse af denne model, hvor den unge arbejder sammen med sine forældre eller støttepersoner.
Kurset slutter med en opsamling, hvor der er mulighed for at stille spørgsmål.

For at sikre en tryg stemning har vi valgt at begrænse antallet af pladser, så der kan deltage 10 unge samt deres forældre/ støttepersoner.

Kurset er gratis for medlemmer af Autismeforeningen. Til dette arrangement anser vi jer som medlemmer, hvis blot en af de deltagende, hvad enten det er den unge eller forældre/støtteperson der er medlem af foreningen.