Om skolevægring

Event dato:
8. maj. 2024 - 30. maj. 2024

Hvornår: tirsdag d. 28. maj kl. 19.00-21.00.
Hvor: Festsalen på Oringe, Færgegaardsvej 15, 4760 Vordingborg.
Hvad koster det: 50 kr. som betales på aftenen og som også dækker en let forfriskning.
Tilmelding: Mail til Majbrit Krog MajbritKr@autismeforening.dk senest lørdag d 25. maj.

De fleste har hørt om skolevægring i den offentlige debat, men alt for mange familier med børn på autismespektret oplever det på egen krop.

Derfor inviterer vi til en aften med Anja Maria Engel

Anja er uddannet lærer og har derudover en master i special- og social pædagogik, hvor hun har skrevet speciale om det tværprofessionelle samarbejde med forældre til børn med skolevægring og udviklingsforstyrrelser.
Anja har arbejdet på det specialpædagogiske område siden 1994, bl.a. som lærer, afd.leder, inklusionskonsulent og specialpædagogisk konsulent. Anja er pt. ansat som projektleder for skolevægringstilbuddet Koblingen, som er et tilbud for børn med diagnoser og skolevægring.
I sit arbejde laver Anja desuden psykoedukation af både børn og forældre samt yder forældrevejledning.
Anja arbejder ud fra en neurovidenskabelig og neuropsykologisk forståelsesramme og arbejder med low arousal, TEECH, Kat-kassen, Signs of Safety m.m.

Om skolevægring:

“Hikikomori” er Japansk og betyder selvfængsling. Det bruges til at betegne det udbredte fænomen, at børn og unge, der igennem længere tid har været udsat for et stort pres, isolerer sig i hjemmet.
I Danmark kalder vi det ”skolevægring” og det er en problematik, der ofte kan forbindes til børn og unge på autismespektret, men også til børn og unge med ADHD, angst, OCD, depression og andre psykiske vanskeligheder.
Årsagerne til skolevægring og isolationsproblematikker er ofte meget komplekse, hvorfor løsningerne også er komplekse og kræver, at vi tør skynde os langsomt.
Som forældre til et barn med autisme og skolevægring er det ikke ualmindeligt at opleve sig stresset, udbrændt, magtesløs, frustreret og afmægtig gjort. Fanget i et komplekst spændingsfelt mellem det ikke at kunne lykkes med at få sit barn afsted, ikke at kunne hjælpe sit barn, familie, der kommer med velmenende råd, udfordringer på jobbet grundet fravær, en skole der presser på, en sagsbehandler, der taler om BFU og HUP, PPR, psykiatri, m.v.
Anja har gode råd til familierne, ligesom der vil være mulighed for at stille spørgsmål til en person, der ved meget om emnet.

Vi håber at se mange medlemmer – og tag gerne pædagoger og andre relevante fagpersoner med 😊