Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Bliv frivillig i Autismeforeningen

Er du interesseret i det det frivillige arbejde i Autismeforeningen, så er du landet det rigtige sted. Vi har nedenfor forsøgt at komme omkring det meste, men du er altid meget velkommen til at kontakte kontorassistent Jannie Kummerfeldt eller din lokale kreds, hvis du har flere spørgsmål, end vi formåede at besvare her.

Det frivillige arbejde i Autismeforeningen

I Autismeforeningen har vi mange frivillige, som hver dag gør et stort stykke arbejde for foreningen og autismesagen, både lokalt og nationalt.

De frivillige kræfter varetager og løfter en bred palette af arbejdsopgaver, hvilket foreningen sætter utrolig stor pris på.

Som frivillig i Autismeforeningen kan man for eksempel bidrage på følgende måder:

Frivillig aktivitetshjælper under ferieophold

Autismeforeningen afholder hvert år både sommer- og juleferier, for familier i berøring med autisme.

Under afholdelsen af disse ferieophold kan du hjælpe til som frivillig aktivitetshjælper ved at deltage under ferieopholdet og fx arrangere boldspil for børn, arrangere julemiddag eller andre aktiviteter under ferien.

Hvis du er interesseret i at bidrage på denne måde, så kontakt meget gerne Maria Frostholm i sekretariatet på mariaf@autismeforening.dk for at høre mere.

Frivillig kursusfacilitator

Autismeforeningen afholder flere både online og fysiske autismerelaterede kurser for vores medlemmer.

Hvis du synes autismefaglige kurser er spændende, så er det muligt at blive frivillig kursusfacilitator i Autismeforeningen, hvor din rolle bl.a. kan bestå i at byde velkommen til kursets deltagere, sørge for at der er kaffe på kanden (hvis det er et fysisk kursus) og sige tak for i dag, når kurset er slut.

Hvis du er interesseret i at høre mere herom, så kontakt Maria Frostholm i sekretariatet på maraf@autismeforening.dk.

Frivilligt arbejde i lokalkredsen

Autismeforeningen har 17 lokale kredse i hele Danmark og i Grønland. Kredsene varetager lokalt arbejde for autismesagen og for sine medlemmer i kredsen.

Kredsene afholder arrangementer, tilbyder bisidderordninger, netværk og meget mere. Alt arbejdet i kredsene løftes af frivillige, og hvis du er interesseret i at bidrage i din lokale kreds, så kontakt gerne Jannie Kummerfeldt i sekretariatet på kontor@autismeforening.dk eller kredsen direkte. Du finder information om din kreds på følgende link Find din lokalkreds

Frivilligt arbejde som tillidsvalgt i Autismeforeningen

Det er naturligvis også en mulighed at bidrage ved at arbejde som tillidsvalgt på de forskellige poster i Autismeforeningens organisation.

Da Autismeforeningen er en forening i klassisk forstand, varetages mange beslutninger og meget arbejde af frivillige, som er valgt til forskellige tillidsposter.

Herunder kan du læse om de forskellige tillidsposter, der er i Autismeforeningen:

Hovedbestyrelsen

Hovedbestyrelsen leder Autismeforeningen mellem repræsentantskabsmøderne. Det er hovedbestyrelsen, der træffer de politiske og organisatoriske beslutninger i løbet af året.

Hovedbestyrelsen består af

• 1 formand
  • 2 næstformænd
  • 8 hovedbestyrelsesmedlemmer
  • og 2 hovedbestyrelsessuppleanter

Hovedbestyrelsen og suppleanterne vælges på Autismeforeningens repræsentantskabsmøde hvert år i efteråret.

Det er dog kun 50% af hovedbestyrelsen, som er på valg hvert år, da alle i hovedbestyrelsen vælges for 2 år ad gangen - forskudt af hinanden.

Alle medlemmer kan stille op til hovedbestyrelsen. Læs mere om hovedbestyrelsen og dens arbejde her Hovedbestyrelsen

Kredsbestyrelser

I hver af Autismeforeningens 17 kredse findes en kredsbestyrelse, som varetager det daglige arbejde i kredsen og for kredsens medlemmer.

Medlemmerne af kredsbestyrelserne er alle frivillige og vælges hvert år på kredsens årlige generalforsamling i foråret. Det er muligt for alle medlemmer af en kreds at stille op til valg i kredsbestyrelsen.

Hvis man er interesseret i høre mere om kredsbestyrelsesarbejdet i ens kreds, så kontakt gerne kredsen direkte. Følg linket for at finde kontrakt information til din egen kreds Find din lokalkreds

Tre arme med hænderne i vejret

For frivillige

Er du frivillig i Autismeforeningen, bør du læse med her.

Danmarkskort med netværk ikon og lokations ikon

Find din kreds

Autismeforeningen har 16 kredse rundt om i Danmark og 1 på Grønland.

En gruppe af mennesker

Bliv medlem

Meld dig ind i foreningen og få et fællesskab, rådgivning og støt vores arbejde for bedre vilkår for alle autister og deres familier.