Bliv medlem
Meld dig ind i foreningen og få et fællesskab, rådgivning og støt vores arbejde for bedre vilkår for alle autister og deres familier.
- Vejledning om generelle muligheder.
Autismeforeningen får en del henvendelser fra forældre, der – efter udredningen af deres barn er afsluttet - savner information om hvilke muligheder, der er for hjælp og støtte. Vi har derfor skrevet denne artikel med det formål at præsentere de generelle muligheder.
Artiklen er ikke udtømmende, men den tilbyder et overblik over og introduktion til de mest almindelige muligheder i barnets lov.
Borgerens rettigheder og kommunens forpligtelser er overvejende det, som er beskrevet i retssikkerhedsloven, forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Det er eksempelvis:
Vi kan således ikke tale om en ret til bestemte indsatser ud fra overordnede kriterier som fx en diagnose. I stedet er det de muligheder, der findes i barnets lov, der kan bringes i spil, når det kommer til hjælp og støtte til børn, unge og deres familier.
Det er også i barnets lov, at vi finder de økonomisk kompenserende paragraffer. Her kan man godt tale om en ”ret til” kompensation, men retten til kompensation er betinget af, at man er omfattet i henhold til bestemmelserne og opfylder kriterierne - og det beror på en vurdering.
I det følgende skal vi se nærmere på de paragraffer i barnets lov, som anvendes mest og som det kan være fint at kende til. Vi gennemgår dem overordnet for at give en ide om, hvad der findes af muligheder og hvordan disse evt. spiller sammen.
Bemærk igen, at artiklen ikke er udtømmende men derimod en generel beskrivelse af, hvad der oftest anvendes i praksis.
Først kigger vi lige kort på, hvad kommunens opgave er på børneområdet. Formuleringen heraf finder vi – i lidt ”fluffy” termer – i formålsbestemmelserne § 2 i barnets lov.
§ 2. Hjælp og støtte efter denne lov skal iværksættes med henblik på at sikre, at børn og unge, som har behov for særlig støtte, kan opnå de samme muligheder for omsorg, læring, personlig udvikling, trivsel, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende. Hjælp og støtte kan også iværksættes med henblik på at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten for barnet, den unge eller familien.
Stk. 2. Hjælp og støtte efter denne lov skal ydes med afsæt i barnets eller den unges perspektiv, ressourcer og behov med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste. Hjælp og støtte skal, i det omfang det er relevant for det enkelte barn eller den enkelte unge, tilrettelægges med henblik på følgende:
Stk. 3. Hjælp og støtte efter denne lov skal ske tidligt og være helhedsorienteret, så problemer så vidt muligt kan forebygges og afhjælpes i hjemmet eller i det nære miljø.
Stk. 4. Barnets eller den unges vanskeligheder skal så vidt muligt løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken. Er det ikke muligt, skal baggrunden herfor forklares og begrundes over for forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge. Endvidere skal baggrunden for, formålet med og indholdet af hjælpen og støtten tydeliggøres over for barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren.
Formålsparagraffen siger i sig selv ikke noget om, hvornår kommunen konkret skal handle eller hvordan, men den siger noget om, hvad kommunens sigte og mål er på børne- og ungeområdet.
Hvis man finder det relevant, kan man jo altid perspektivere til hele eller dele af § 2, når man søger om støtte til et barn eller en ung.
Det forebyggende arbejde anses for at være en vigtig del af den kommunale opgave. En forbyggende indsats er karakteriseret ved at have til formål at forhindre, at problemer opstår eller forværres. Dette betyder også, at der er tale om indsatser, der overvejende er målrettet lettere problemstillinger, og hvor man nogenlunde kan afgrænse indsatsen i tid og omfang.
§ 28. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at børn og unge har mulighed for at få gratis rådgivning. Formålet med rådgivningen er at forebygge sociale problemer og at hjælpe barnet eller den unge over øjeblikkelige vanskeligheder. På længere sigt er det formålet med rådgivningen at sætte barnet eller den unge i stand til selv at løse opståede problemer ved egen hjælp. Rådgivningen kan gives særskilt eller i forbindelse med anden hjælp efter denne eller anden lovgivning.
Stk. 2. Rådgivningen skal kunne gives som et anonymt og åbent tilbud.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen være opmærksom på, om barnet eller den unge har behov for anden form for hjælp efter denne eller anden lovgivning.
§ 29. Kommunalbestyrelsen skal som led i det tidlige forebyggende arbejde sørge for, at forældre med børn og unge eller andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, og kommende forældre kan få gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien. Kommunalbestyrelsen skal ved opsøgende arbejde tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov for det.
Stk. 2. Rådgivningen skal kunne gives som et anonymt og åbent tilbud.
§ 30. Når kommunalbestyrelsen vurderer, at det kan imødekomme barnets eller den unges behov, skal kommunalbestyrelsen tilbyde en eller flere af følgende tidligt forebyggende indsatser til barnet, den unge eller familien:
§ 31. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis rådgivning, undersøgelse og behandling af børn og unge med adfærdsvanskeligheder og deres familier. Opgaverne kan varetages i samarbejde med andre kommuner.
Denne type indsatser er henvendt til alle børn og/eller forældre, der måtte opleve behov for hjælp eller støtte.
Med barnets lov har man desuden formuleret bestemmelser, der er særligt målrettet børn og unge med funktionsnedsættelser. Her skal man være opmærksom på, at der er formuleret en målgruppe: ”børn og unge under 18 år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse og deres familier”.
I praksis betyder det, at kommunen skal vurdere, om barnet har en ”nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse” for at støtte kan ydes efter disse bestemmelser.
Bemærk, at det stadig er muligt for kommunen at yde hjælp efter førnævnte bestemmelser, hvis ikke det vurderes, at barnet vurderes omfattet af målgruppen.
§ 80. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde særlig hjælp og støtte efter dette kapitel til børn og unge under 18 år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse og deres familier.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at hjælp og støtte efter dette kapitel tilrettelægges med afsæt i barnets eller den unges perspektiv og i samarbejde med forældrene ud fra en konkret og individuel vurdering af det enkelte barns, den enkelte unges og den enkelte families ressourcer og behov. Hjælp og støtte skal iværksættes med henblik på at fremme barnets eller den unges læring, udvikling, trivsel og selvstændighed, men kan også iværksættes med henblik på at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten for barnet, den unge eller familien, jf. kapitel 1 og 2.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at hjælp og støtte til børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse og deres familier efter dette kapitel tilrettelægges i sammenhæng med de øvrige tilbud og indsatser efter denne lov, lov om social service, jf. § 90, stk. 1, i denne lov eller anden relevant lovgivning.
§ 81. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis rådgivning, undersøgelse og behandling af børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og deres familier.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde rådgivning om valg af hjælpemidler og forbrugsgoder samt instruktion i brugen heraf, jf. § 90, stk. 1, nr. 4 og 5.
Stk. 3. Rådgivningen efter stk. 1 og 2 kan gives særskilt eller i forbindelse med anden hjælp efter denne eller anden lovgivning. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen være opmærksom på, om den enkelte har behov for anden form for hjælp efter denne eller anden lovgivning, jf. § 80, stk. 3.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal etablere en særlig familievejlederordning for familier med børn og unge under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Vejledningen skal tilbydes, inden for 3 måneder efter at kommunalbestyrelsen har fået kendskab til, at funktionsnedsættelsen er konstateret.
Stk. 5. Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om familievejlederordningen, jf. stk. 4.
Børn og unge med autisme og deres familier kan også falde ind under begge bestemmelser alt efter den konkrete situation.
En forebyggende indsats kan målrettes barnet selv og/eller forældrene og kan bestå af forskellige tilbud. Oftest ses tilbuddet at bestå af samtaler, som varetages internt i kommunalt regi fx af det lokale familiehus med eksempelvis en pædagog, psykolog, ergoterapeut mm.
Indsatsen vil være af kortere varighed (fx 10 gange) og være målrettet en konkret og afgrænset problemstilling. Det kan fx være konflikthåndtering, søskendeproblematikker eller psykoedukation (diagnoseforståelse).
Den tilbudte indsats skal naturligvis være egnet i forhold til at kunne håndtere problemstillingen, men man kan som borger ikke kræve et forløb hos en specifik fagperson. Det, man kan gøre, er at være meget tydelig i beskrivelsen af barnet og de problemstillinger, man oplever behov for hjælp til - for den vej igennem at tydeliggøre, hvis det måtte kræve særlige kompetencer.
Særligt om § 81 stk. 4. Det fremgår her, at kommunen skal etablere en særlig familievejlederordning for familier med børn med funktionsnedsættelser og at der skal ydes vejledning indenfor 3 måneder fra funktionsnedsættelsen er konstateret. Dette kan blive tolket af forældrene som, at en indsats skal iværksættes indenfor 3 måneder. Den omtalte familievejlederordning omhandler imidlertid en forpligtelse til overordnet vejledning til familier til børn, der er nyligt diagnosticeret, om hvad kommunen har af muligheder og tilbud - og fx hvor man kan søge hvad.
Læs evt. artikel om screening, afdækning og børnefaglig undersøgelse.
§ 32. Når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om en eller flere af følgende støttende indsatser, jf. dog § 54, stk. 3, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet:
Stk. 2. Afgørelse efter stk. 1 træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren, jf. dog §§ 37-39.
Stk. 3. Ved en afgørelse efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vælge den eller de støttende indsatser, som bedst kan imødekomme barnets eller den unges særlige behov for støtte. Afgørelsen skal angive formålet med indsatsen og den forventede varighed.
Stk. 4. Støttende indsatser efter stk. 1 kan iværksættes på grundlag af en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges behov, jf. §§ 19 og 20 i denne lov, eller en ungefaglig undersøgelse, jf. § 31 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller sideløbende hermed.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal under en kommende mors graviditet med samtykke fra de kommende forældre træffe afgørelse om indsatser efter stk. 1, nr. 2, 3, 5, 6 eller 8, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets særlige behov for støtte efter fødslen. Afgørelsen efter 1. pkt. træffes over for de kommende forældre. Støttende indsatser over for kommende forældre efter 1. pkt. kan iværksættes på grundlag af en afdækning eller undersøgelse efter §§ 25 og 26 eller sideløbende hermed.
Man kan med fordel være opmærksom på, at selvom det i § 32 stk. 4 fremgår, at der er krav om en afdækning eller børnefaglig undersøgelse, fremgår det også, at man i tilfælde, hvor det skønnes nødvendigt, kan iværksætte en indsats sideløbende med, at man udarbejder afdækningen eller undersøgelsen.
I § 32 stk. 1 kan man se hvilke typer af indsatser, der kan iværksættes efter § 32.
Man vil ofte tilbyde indsatser rettet mod forældrene med det formål at sætte forældrene i stand til at støtte barnet. Dette gælder i øvrigt også for de forebyggende indsatser. Det kan give god mening særligt, når der er tale om børn, der har svært ved at skulle forholde sig til mange skiftende voksne. Men det skal naturligvis ske ud fra en vurdering af det konkrete behov.
Man kan som udgangspunkt ikke selv vælge udbyder af den støtte/indsats, der sættes i værk. Man kan altid redegøre for årsagerne til, at man anser en bestemt udbyder for særligt relevant. Det er dog i sidste ende kommunens beslutning - et begreb, der hedder faktisk forvaltningsvirksomhed (retssikkerhedsloven § 15).
Kommunen er forpligtet til at inddrage økonomi som et parameter, når de beslutter og bevilger indsatser. Dette må dog aldrig føre til, at en nødvendig indsats ikke iværksættes. Ligesom det heller ikke må ligge til grund for en vurdering af, om tilbuddet er egnet til den konkrete opgave.
Jf. § 32, stk. 3 skal kommunen vælge den eller de støttende indsatser, som bedst kan imødekomme barnets eller den unges særlige behov for støtte. Dette betyder også, at man ikke skal afprøve mindre indgribende indsatser først, hvis man har en forventning om, at et andet tilbud vil være egnet.
Man kan eventuelt også kombinere indsatser, hvis dette kan løse behovet for støtte. Det kan fx være, at man både tilbyder familiebehandling til forældrene og kontaktperson til den unge.
Kommunen skal jf. barnets lov § 8, stk. 2 tilrettelægge arbejdet med det enkelte barn eller den enkelte unge og familien med færrest mulige fagprofessionelle voksne om barnet eller den unge.
Jf. barnets lov § 10. stk. 3 skal en afgørelse iværksættes straks efter, at den er truffet af kommunen. Dette medmindre særlige forhold gør det umuligt at iværksætte afgørelsen straks, eller at afgørelsen indeholder flere forskellige tiltag, som ikke skal iværksættes samtidig.
Indsatser efter § 32 er altid en afgørelse. Afgørelsen skal angive formålet med indsatsen og den forventede varighed (barnets lov § 32, stk. 3). Man har altid ret til at få en afgørelse skriftligt, hvis kommunen ikke kan imødekomme ens ønske om hjælp/støtte (forvaltningsloven kapitel 6).
Når der træffes afgørelse om støttende indsatser jf. barnets lov § 32, skal kommunen tage stilling til, om der skal udarbejdes en barnets plan (tidligere kaldet handleplan). En barnets plan er lovpligtig i tilfælde, hvor et barn anbringes. I disse tilfælde skal planen foreligge senest 3 måneder efter, afgørelsen om anbringelse er truffet. Ved andre støttende indsatser er det en individuel vurdering i hver enkelt sag, om der skal laves en barnets plan.
Barnets plan skal så vidt muligt udarbejdes i samarbejde med barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren. Planen skal indeholde konkrete mål for barnets eller den unges trivsel og udvikling i overensstemmelse med det overordnede formål med den valgte indsats. Hvis der er udarbejdet en afdækning eller børnefaglig undersøgelse skal barnets plan også tage udgangspunkt i resultaterne af denne. De konkrete mål skal afspejle det enkelte barns eller den enkelte unges ønsker og behov, og barnet eller den unge og forældrene skal inddrages i formuleringen af målene.
Som led i at forberede overgangen fra barn til voksen skal kommunen tage stilling til, om der skal udarbejdes en ungeplan, når den unge fylder 16 år. Dette gælder, når den unge enten har en barnets plan, eller modtager en støttende indsats efter § 32, men hvor der ikke tidligere har været udarbejdet en barnets plan.
Dette gælder også når en ung, der er fyldt 16 år, som ikke tidligere har modtaget støtte efter § 32, tildeles en støttende indsats efter § 32.
Som det også er tilfældet med barnets plan, skal der udarbejdes en ungeplan ved anbringelse.
Ungeplanen skal tage udgangspunkt i den unges ønsker og behov og skal tage hensyn til forholdene i den konkrete sag. Planen skal indeholde konkrete mål for den unges trivsel og udvikling i overensstemmelse med det overordnede formål med støtten. Planen skal tage udgangspunkt i den valgte indsats og kan tage udgangspunkt i barnets plan, hvis der er udarbejdet en sådan. Er der foretaget en afdækning eller undersøgelse af den unges behov, skal ungeplanen desuden tage udgangspunkt i resultaterne heraf.
Planen skal så vidt muligt udarbejdes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge.
De konkrete mål skal afspejle den enkelte unges ønsker og behov og overgangen til voksenlivet, herunder med hensyn til beskæftigelse og uddannelse. Den unge og forældrene skal inddrages i formuleringen af målene.
I sager om anbringelse skal ungeplanen angive hvilke former for støtte, der selvstændigt skal iværksættes for familien i forbindelse med, at den unge er anbragt uden for hjemmet og i tiden efter den unges hjemgivelse.
I Danmark har vi et velfærdsprincip, der bl.a. handler om, at personer med funktionsbarrierer af forskellig art, så vidt det er muligt, ikke skal være ringere stillet end personer uden nogen funktionsbarrierer. Dette ses eksempelvis ved den offentlige tilskudsordning til medicin, som betyder, at mennesker ikke risikerer at måtte gå fra hus og hjem, hvis de skulle får brug for kostbar medicin.
I det følgende kommer vi omkring de tre mest anvendte bestemmelser på børneområdet: merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste og aflastning.
Det er vigtigt at nævne, at hjælp efter barnets lov ikke forudsætter, at der er stille en konkret diagnose. Det er altid det aktuelle og individuelle funktionsniveau, man skal vurdere ud fra. I barnets lov er det gennemgående formuleret, at barnet eller den unge skal have ”nedsat funktionsevne”, hvilket ikke skal oversættes direkte til, at der skal være stillet en diagnose. I Ankestyrelsens principafgørelse nr. 43-22 har man præciseret, at ”det ikke i sig selv kunne begrunde et afslag på dækning af tabt arbejdsfortjeneste, at barnet endnu ikke var færdigudredt”.
Hvis man har særlige udgifter som følge af et barns funktionsnedsættelse, så kan man have ret til kompensation for disse.
§ 86. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Det er en betingelse, at merudgifterne er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne eller den indgribende kroniske eller langvarige lidelse og ikke kan dækkes efter andre bestemmelser i denne lov eller anden lovgivning.
Stk. 2. Udmålingen af ydelsen sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for det enkelte barn eller den enkelte unge, herunder merudgifter til individuel befordring og fritidsaktiviteter.
Stk. 3. Dækning af de nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst 5.348 kr. pr. år (2023-niveau). Ydelsen fastsættes ud fra de skønnede merudgifter pr. måned og afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Stk. 4. Hjælpen efter stk. 1 er betinget af, at kommunalbestyrelsens anvisninger med hensyn til pasning m.v. følges.
Stk. 5. Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til efter stk. 1 og betingelserne herfor.
Retten til kompensation for merudgifter forudsætter følgende:
• at barnet vurderes at være omfattet af målgruppen ”barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse”.
• at merudgifterne samlet set overstiger 5.519 kr. om året (sats 2024).
• at merudgifterne er en følge af funktionsnedsættelsen. Dvs. udgifter man under andre omstændigheder ikke ville have haft.
• at merudgifterne ikke kan undgås. Dvs. at man ikke indenfor rimelighedens grænser kan indrette sig på en måde, så merudgiften kan undgås.
• at udgiften ikke kan dækkes efter andre bestemmelser i barnets lov eller anden lovgivning.
Man kan alene få dækket merudgiften. Hvis man fx har forhøjede udgifter til køb af tøj grundet ekstraordinær slitage (som er en følge af funktionsnedsættelsen og ikke kan undgås), ville man kunne få dækket den del af udgifterne til indkøb af tøj, som overstiger hvad, man normalt ville have af udgifter til det samme. Det er en vurdering, som kommunen foretager.
Der kan være nogle på forhånd definerede serviceniveauer for hvilket beløb, man kan få dækket - fx til et par bukser. Her vil der som udgangspunkt ikke kunne tages hensyn til præferencer for fx mærker eller lign.
Et andet eksempel er merudgiften til en fritidsaktivitet, hvis barnet har behov for at gå på et specialhold, som er dyrere. Her vil man kunne få dækket differencen mellem prisen for et almindeligt hold og specialholdet.
Merudgifter er en løbende ydelse, som der følges op på en gang om året. Man laver beregningen ud fra, hvad man forventer at have af merudgifter det kommende år.
Man skal ikke kunne dokumentere en merudgift, den skal blot kunne sandsynliggøres. Det er klart, at den bedste måde at sandsynliggøre noget er gennem dokumentation, men kommune kan altså ikke kræve dokumentation. Det er dog kommunen, der vurderer om en merudgift er sandsynliggjort.
Det er muligt at få dækket en enkeltstående merudgift. Hvis man allerede har en løbende ydelse, kan man få dækket en enkeltstående merudgift uden regulering af den løbende ydelse. Der er ikke nogen minimumsgrænse for beløbet.
Hvis man er omfattet af målgruppen, men ikke har løbende merudgifter, kan man få dækket en enkeltstående merudgift som en engangsydelse. Det er en betingelse, at merudgiften overstiger minimumsbeløbet på 5.519 kr. (sats 2024).
Merudgiftsbestemmelsen er subsidiær, dvs. at hvis en udgift kan dækkes (eller er reguleret) efter andre paragraffer eller anden lovgivning, så går den anden lovgivning forud for anvendelsen af merudgiftsbestemmelsen. Hvis en udgift er reguleret efter anden lovgivning, men af en eller anden grund ikke kan dækkes, kan det som udgangspunkt ikke begrunde, at man kan få udgiften dækket som merudgift.
Hvis man på grund af sit barns funktionsnedsættelse er nødt til at passe barnet hjemme helt eller delvist, kan man have ret til kompensation for tabt arbejdsfortjeneste.
Du kan finde en uddybende artikel her: Tabt arbejdsfortjeneste - Autismeforeningen
Retten til kompensation for tabt arbejdsfortjeneste forudsætter følgende:
• at barnet vurderes at være omfattet af målgruppen ”barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse”.
• at det er nødvendigt på grund af barnets funktionsnedsættelse, at det bliver passet i hjemmet (eller hvad der kan ligestilles med det).
• at det er mest hensigtsmæssigt, at det er en af forældrene, der passer barnet (kunne det fx være muligt med en barnepige eller en bedsteforælder?).
• at der er et indtægtstab - som vil kunne dokumenteres.
• at det ikke er muligt at indrette sig på en måde, så man kan undgå dette indtægtstab, fx ved at benytte flextid eller anden praktisk eller logistisk indretning forældrene imellem.
§ 87. Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet eller den unge passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer barnet eller den unge.
Stk. 2. Kravet i stk. 1 om, at barnet eller den unge skal være forsørget i hjemmet, gælder dog ikke børn og unge, som er anbragt uden for hjemmet efter §§ 46 eller 47, i forbindelse med barnets eller den unges hospitalsbesøg. Det er en betingelse, at moderens eller faderens tilstedeværelse på hospitalet er en nødvendig konsekvens af barnets eller den unges funktionsnedsættelse, og at tilstedeværelsen er det mest hensigtsmæssige for barnet eller den unge.
Stk. 3. Ydelsen efter stk. 1 fastsættes på baggrund af forælderens tidligere bruttoindtægt, dog højst med et beløb på 34.055 kr. om måneden (2023-niveau). Maksimumsbeløbet reduceres i forhold til den andel, de visiterede timer til tabt arbejdsfortjeneste udgør af den samlede arbejdstid. Bidrag til pensionsordning udgør 10 pct. af bruttoydelsen, dog højst et beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag. Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtageren skal betale en tredjedel af ATP-bidraget, og kommunen skal betale to tredjedele af bidraget.
Stk. 4. Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 3, herunder om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning, og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om betaling af ATP-bidrag.
Man skal være opmærksom på, at tabt arbejdsfortjeneste ikke kan oversættes til, at en forælder ansættes til at passe sit barn. Der er altså ikke tale om et ansættelsesforhold, men om en kompensationsordning for den faktiske tabte indtægt.
Tabt arbejdsfortjeneste forudsætter, at man er i arbejde eller kan sandsynliggøre, at man under andre omstændigheder ville have været det.
Der er mange muligheder for tilpasning af en bevilling af tabt arbejdsfortjeneste. Man kan lave en bevilling på et fast timetal eller en ad hoc bevilling eller begge dele – alt efter hvad behovet er. Man kan kompenseres for alt fra enkelte timer og op til fuld tid. Det er alt sammen afgjort af, hvad der vurderes at være nødvendigt.
Man kan dele timer mellem forældrene. Hvis man er deleforældre, skal man være opmærksom på, at en forælder, som er bosat i anden kommune end barnet, skal søge om ydelsen i egen bopælskommune. Samlevende bonusforældre kan også modtage tabt arbejdsfortjeneste.
Man kompenseres ud fra den løn, man har haft forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste. Der er et loft over tabt arbejdsfortjeneste på 35.247 kr. (sats 2024). Det er hvad man maksimalt kan kompenseres med udgangspunkt i fuld tids tabt arbejdsfortjeneste. Beløbet bliver reduceret i forhold til det bevilgede antal timer. Udregning af ydelsen bliver gennemgået nærmere i artiklen her: Tabt arbejdsfortjeneste - Autismeforeningen. Er ens løn ikke højere end det aktuelle beløbsloft, er udgangspunktet for beregningen den faktiske timeløn.
Man har også ret til indbetaling til pension. Der indbetales til din pension svarende til den arbejdsgiverbetalte del af den hidtidige ordning, dog kan der højst indbetales 10 % af ydelsen.
Sagsbehandlingstiden kan variere fra kommune til kommune, men er typisk mellem 4-8 uger. Kommunen skal fastsætte sagsbehandlingsfrister på visse områder (bl.a. tabt arbejdsfortjeneste) og skal offentliggøre fristerne på sin hjemmeside.
Der er ikke en fast opfølgningsfrekvens på tabt arbejdsfortjeneste. Opfølgning fastsættes i stedet ud fra en konkret vurdering i forhold til den enkelte sag. I nogle sager giver det mening med hyppig opfølgning, i andre sager er der længere imellem. Man skal dog huske, at en bevilling af tabt arbejdsfortjeneste altid er en løbende bevilling, medmindre andet kan og er aftalt. Det kunne fx være et behandlingsforløb med en på forhånd kendt varighed. Det er dog sjældent, at man kan sige, hvornår man ikke længere har behov for tabt arbejdsfortjeneste, når det gælder børn og unge med autisme.
Autismeforeningen oplever, at et betydeligt antal børn og unge med autisme har svært ved skole eller dagtilbud. Som udgangspunkt er der i disse tilfælde tale om sektoransvar, dvs. at det er skolen eller dagtilbuddet, der har ansvaret for, at barnet eller den unge tilbydes en ramme, som denne kan være i. Eller alternativt indstille til et andet mere egnet tilbud. Virkeligheden er dog desværre, at der kan være ventetid på hjælpen og/eller et andet skoletilbud. Derfor har kommunen typisk bevilget tabt arbejdsfortjeneste i disse tilfælde. Ankestyrelsen har imidlertid med principafgørelse 7-24 præciseret, at hvis der er tale om en problematik, der alene relaterer sig til skolen, så kan dette ikke begrunde, at man har ret til tabt arbejdsfortjeneste.
Når man har et barn med autisme, er det muligt at få bevilget aflastning / afløsning.
§ 84. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Stk. 2. Kommunen kan tilbyde midlertidigt ophold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje.
Som man kan se i lovteksten ovenfor, er der (i modsætning til barnets lov §§ 86 og 87) en mere bred målgruppe for aflastning/afløsning. Barnet skal altså blot have en nedsat funktionsevne. Vurderingen, af om man kan få aflastning/afløsning, beror på den konkrete situation og der bliver bl.a. set på:
• om der er en ekstraordinær pleje- og omsorgsopgave omkring barnet.
• om forældrene vil kunne indrette sig anderledes for at løse opgaven selv – fx dele sig op nu og da eller få passet barnet en gang imellem, så de kan få en pause (det kommer naturligvis an på behovet og mulighederne).
• om man har eget netværk, der kan bidrage.
• Hensynet til eventuelle søskendes behov for udelt opmærksomhed eller for fx at komme på en tur, uden at den er tilrettelagt eller styret af det autistiske barns behov.
Læs mere om aflastning / afløsning her Aflastning / Afløsning - Autismeforeningen
• Vent ikke med at henvende dig, hvis du tænker din familie har behov for hjælp eller kompensation.
• Sagen skal oplyses tilstrækkeligt inden kommunen træffer afgørelse (retssikkerhedsloven § 10). Det gør altså ikke noget, at du ikke har formuleret en præcis og fyldig ansøgning på forhånd eller ikke har overblik over al information, der findes.
• Merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste kan man søge om via borger.dk. Men det er ikke et krav, at man anvender den indgang.
• Husk så vidt det er muligt, at få aftaler og afgørelser på skrift. Det kan være svært at genkalde sig, hvad der er blevet sagt, hvis der er pres på derhjemme.
• Man har ikke krav på en skriftlig afgørelse, hvis man får bevilget det, man har søgt om. Men det har man, hvis man får helt eller delvist afslag (forvaltningsloven § 23). Man har desuden adgang til at klage, hvis man får afslag - det skal kommunen vejlede om i afgørelsen (forvaltningsloven § 25).
• Klag rettidigt. Ankestyrelsen behandler som udgangspunkt ikke klager, hvis klagen er indgivet for sent.
• Man behøver ikke at skrive en lang udførlig klage. Man kan faktisk nøjes med at sige, at man ønsker at klage.
• Understøt at kommunen har eller får adgang til alle relevante oplysninger. Informer om hvor kommunen kan hente oplysninger og giv samtykke til indhentning.
• Bed eventuelt om aktindsigt, hvis du er i tvivl om, hvad der ligger i sagen.
• Læs evt. artikel om Oplysning af sagen - børn og unge - Autismeforeningen
• Barnets lov Barnets lov (socialjura.dk)
• Vejledning til barnets lov (del 6) om hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier
• Ankestyrelsens principafgørelser - Søg efter principmeddelelser — Ankestyrelsen (ast.dk)
• Lov om social service - Servicelov (socialjura.dk)
• Vejledning til serviceloven - Vejl. 9007 af 7/1 2014 (socialjura.dk)
• Oplysning af sagen - børn og unge - Autismeforeningen
• Tabt arbejdsfortjeneste - Autismeforeningen
• Aflastning / Afløsning - Autismeforeningen
Meld dig ind i foreningen og få et fællesskab, rådgivning og støt vores arbejde for bedre vilkår for alle autister og deres familier.
Her finder du værktøjer, artikler og faglige tekster fra autismeområdet.
Her finder du både interne links og kontaktinformationer til eksterne organisationer, der tilbyder rådgivning og hjælp.