Netværk og aktiviteter
Her har vi samlet info om kurser, SIKON, ferier, kredse og mere
Senest opdateret d. 18.09.23
Alle er velkomne til at deltage i debatten på vores online platforme, såfremt de følger retningslinjerne.
Målet med vores online platforme er at skabe et givende og konstruktivt rum, hvor vores medlemmer og andre med interesse i autismesagen kan holde sig opdaterede indenfor det politiske arbejde og videns- og erfaringsdele med andre med samme interesse.
Vi beder alle om at give plads til, at der kan kommunikeres på forskellige måder. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at der er forskel på hård, engageret debat og ”upassende indhold”. Hård debat betragter vi ikke som upassende, når der argumenteres sagligt og evt. vedholdende for synspunkter, som andre er uenige i.
Der er mange af vores medlemmer, der er passionerede omkring autismesagen og en stor andel er personligt og følelsesmæssigt berørt - og det afspejler sig på forskellige måder i debatten.
Ligeledes skal der være plads til forskellige kommunikationsformer i opslagene og kommentarerne, selvom dette ikke nødvendigvis er relevant for alle.
Vi opfordrer til - og forventer - venlighed og respekt, når brugere på vores platforme interagerer med vores indhold og med hinanden.
Er der kommentarer eller debatter, der ikke lever op til dette, forbeholder vi os retten til at moderere eller fjerne indhold. Moderators ord er endegyldigt.
Kontakt til foreningens medarbejdere og formand er ikke tiltænkt at foregå via de sociale medier, da vi ikke kan garantere, at vi ser alt. Vi opfordrer derfor i stedet til at skrive en mail direkte til den ønskede medarbejder, til sekretariatet på kontor@autismeforening.dk eller til formanden på formand@autismeforening.dk - afhængigt af hvem, der ønskes kontakt til.
Ved at bruge en af ovenstående platforme accepterer du disse retningslinjer.
Oplever vi opslag eller kommentarer, der overtræder retningslinjerne, vil indholdet blive fjernet uden varsel men med skriftlig feedback ift., hvilke retningslinjer der er brudt*.
Afhængig af bruddets alvorsgrad og indhold vil man kunne få en advarsel, og gentagende brud kan føre til midlertidig eller permanent karantæne i gruppen. I så fald vil man blive advaret inden.
Moderators beslutninger vedrørende brud på retningslinjerne er endegyldige og ikke til diskussion. Opslag eller kommentarer med klager over afgørelsen vil blive slettet, da dette ikke er irrelevant for øvrige medlemmer.
*Vi gør opmærksom på at det ikke altid er muligt at give feedback efter moderering, hvis det omhandler kommentarer på vores facebookside. I så fald vil vi forsøge at sende en privatbesked med feedback. (Privatbeskeder kan god gemme sig under anmodninger og det er muligt, du derfor ikke modtager en notifikation). Vær endvidere opmærksom på, at dette ikke er en mulighed, hvis du har en lukket privatprofil. I det tilfælde er du velkommen til at sende os en mail på kommunikation@autismeforening.dk, hvis du ønsker feedback.
Helt kort har vores debatregler til formål at sikre, at der holdes en god og sober tone.
I det følgende har vi listet, hvad vi ikke accepterer.
Indhold, der fremmer eller tilskynder til salg af produkter og/eller tjenester, er ikke tilladt. Dette inkluderer ikke privat salg af brugte hjælpemidler som f.eks. salg af en brugt kugledyne, men er mere rettet imod forretning og virksomheder samt konkurrerende tilbud.
Autismeforeningen har nultolerence over for beskeder med truende eller voldeligt indhold, samt tilskyndelse af terrorisme. Brud på denne retningslinje medfører udelukkelse fra gruppen.
Stødende eller nedladende sprogbrug, personangreb - både på medlemmer, ansatte og frivillige i foreningen – chikane samt injurier er ikke tilladt. Dette gælder også gentagende kontakt-tagen til personer, som ikke er interesserede i samtale og som har sagt fra. Dette indebærer også gentagende kommentarer, der bevidst fjerner fokus fra det originale opslag eller den originale problemstilling.
Seksuelt indhold er ikke tilladt i denne gruppe og vi henviser til, at man deler indhold af denne slags i andre grupper lavet til formålet. Har man spørgsmål omkring sex, køn, grænser og forhold har SUMH (sammenslutningen af unge med handicap) en hjemmeside, hvor der kan indhentes information. Målgruppen er unge med handicap.
Anklager, misinformation eller ærekrænkende kommentarer er ikke tilladt.
Opslag, der promoverer eller tilskynder til selvmord og lign. emner, er ikke tilladt. Opslag om råd og hjælp til behandling/håndtering af selvskade er velkomne, men husk at angive en "Trigger Warning"/TW: selvskade/selvmord i toppen.
Det samme gælder indhold om spiseforstyrrelser eller lign. emner. “TW - emnet, det drejer sig om” skal tilføjes til alle opslag der indeholder følsomme emner. Er du i tvivl, så sæt gerne en TW i toppen for en sikkerheds skyld.
Vi ser helst, at I laver jeres opslag anonyme, når I søger hjælp til disse problemstillinger af hensyn til personerne, det drejer sig om. Har personerne givet tilladelse til at opslaget ikke er anonymt, skal det fremgå af opslags- eller kommentarteksten.
Indhold, der angriber, umyndiggør eller dømmer nogen baseret på deres handicap, race, etnicitet, nationalitet, køn, kønsidentitet, seksuelle orientering eller religiøse tilhørsforhold er ikke tilladt. Dette inkluderer også generaliserende infantilisering af autister. Gentagende overtrædelser vil medføre karantæne eller udelukkelse.
Indhold, der kan være potentielt skadeligt som fx pseudovidenskabelige "kure” eller ”behandlinger", er ikke tilladt. Vi fraråder diskussioner om medicin, da vi ikke har mulighed for at tjekke op på det og derfor ikke kan garantere, at det er brugbare råd, der gives. Vi opfordrer til at tage snakken med egen læge i stedet.
Spam inkluderer gentagne, enslydende kommentarer eller indhold samt gentagne gange at tage kontakt til personer uden deres samtykke. Dette er ikke tilladt.
Vi er ”på” (i forhold til moderering) løbende gennem ugen. Ikke nødvendigvis hele tiden, men vi kigger forbi i løbet af dagene for at dele indhold, svare på et spørgsmål og moderere. Det bliver ikke modereret i løbet af ferier og weekender. Ser I indhold, der ikke overholder retningslinjerne, må I gerne anmelde opslaget eller kommentaren, så kigger vi på det*.
*Kommentarer, der bliver anmeldt direkte fra vores Facebookside går ikke til os, men til Facebook og vi ser derfor ikke anmeldelser herfra. I disse situationer er I velkomne til at tagge os i en kommentar eller sende os en besked angående det indhold, I vil anmelde i stedet.
Vi modtager løbende beskeder og spørgsmål på vores sociale medier. Vi vil gerne understrege, at vores sociale medier ikke er officielle kommunikationskanaler og at beskeder meget hurtigt drukner i spam. Vi opfordrer i stedet til at skrive en mail til kontor@autismeforening.dk, så sørger vi for, at jeres henvendelse kommer til de rette personer.
Vi sikrer os altid, at indhold på vores online platforme harmonerer med foreningens formål og værdier. Vi er partipolitisk neutrale. Derfor vil vi ikke promovere synspunkter, der kan forbindes med et bestemt politisk parti. Vi sikrer os ligeledes, at alle opslag og kommentarer er i overensstemmelse med de til enhver tid gældende GDPR-regler.
Vi ønsker, at alle vores følgere skal engagere sig i indholdet på vores platforme på en sikker og respektfuld måde. Da vi også ønsker at sikre en åben, gennemskuelig og demokratisk samtale blandt vores følgere, er det et krav, at medlemmerne ikke bruger falske profiler. For at vi kan sikre dette, vil vi tillade os at moderere indholdet på adgangen til platformene. Vi vil ”gemme”, fjerne eller rapportere indhold, der ikke harmonerer med vores retningslinjer.
Kort sagt betyder det, at det ikke er tilladt at live-opdatere eller kommentere på et igangværende repræsentantskabsmøde, hverken i vores facebookgruppe eller i andre fora.
Repræsentantskabsmøderne er åbne for tilmelding for alle medlemmer, og referater bliver efterfølgende uploadet til Autismeforeningens hjemmeside, hvor de er frit tilgængelige. Det er ej heller tilladt at tage eller dele billeder eller lydklip fra repræsentantskabsmøderne - uagtet om man deltager fysisk eller online.
Vi deler lejlighedsvis indhold fra andre handicaporganisationer, velgørenhedsorganisationer, nyhedsorganisationer eller kampagner, vi har et forhold til og arbejder tæt sammen med. Hvis du leder en kampagne, som du gerne vil fortælle os om, bedes du kontakte kommunikation@autismeforening.dk
Hvis du vil sende os generel feedback, kommentarer, en kompliment eller klage mm., kan du skrive til os på kommunikation@autismeforening.dk
Autismeforeningen er tilstede på adskillige sociale medier