Grundkursus i autisme

Vi sætter fokus på, hvad autisme stiller af krav til miljøet og til professionelle. Deltagerne introduceres til autismespektret, herunder Aspergers syndrom. Vi vil diskutere, hvordan den ”autistiske tænkning” kommer til udtryk – hvad autismen betyder for adfærden, for kommunikationen og for barnets/den unges tilgang og forståelse af verden. I det perspektiv taler vi om, hvilke problemstillinger der opstår, og hvordan man bedst muligt støtter barnet/den unge med autisme. Kurset handler primært om børn, unge og voksne med normal begavelse.

• Introduktion til autismespektret – facts og myter
  • Autisme og empati
  • Autisme og systemtænkning - (in)fleksibilitet
  • Trivsel, glæde og stress hos børn og unge med autisme
  • Kommunikation og pædagogiske tilgange

Målgruppe

Alle professionelle som ønsker at vide noget om autisme. Fx undervisere, pædagoger, kørelærere, klinikassistenter, medarbejdere i fritidstilbud og inklusionspædagoger.

Kursusleder/underviser

Dorthe Hölck, cand.scient.soc.
Dorthe har eget konsulentfirma, hvor hun rådgiver om autisme og ADHD og gennemfører forløb for børn, unge, og voksne - individuelt eller for hele familien. Hun holder kurser for større og mindre grupper og giver også faglig vejledning til medarbejdere i forskellige autismetilbud over hele landet.

24. juni 2021, kl. 10.00-15.00
Online kursus

Deltagerantal

Max. 25 kursister

Frameldingsfrist

Har du/I tilmeldt jer og betalt kurset og fortryder deltagelse, skal I framelde jer senest 1 måned før kursusstart.

Kr. 1.500,- pr. deltager

Kontakt

Har du spørgsmål om kurser - kontakt Maria F. Wallbridge på mariaf@autismeforening.dk eller tlf. 6131 3199