Landsforeningen Autisme får en ungdomsafdeling

4. sep. 2019

På initiativ fra unge medlemmer af Landsforeningen Autisme får foreningen nu sin egen ungdomsorganisation.

Organisationen vil være for unge mellem 13 og 25 år, og det er de unge selv, der skal drive foreningen.

”Jeg synes, der mangler et sted for unge med autisme og deres venner og søskende at mødes om autismen. Et sted hvor vi kan blive klogere – og et sted, hvor vi aktivt kan gå ud og gøre andre på vores alder klogere på autisme” Siger Mads Mikkel Dragholt Christensen, der er 16 år og har taget initiativ til ungdomsforeningen.

Ungdomsorganisationen holder opstartsmøde på Landsforeningen Austismes kontor Banestrøget 19 -21 2630 Taastrup torsdag d. 26. september. Du kan tilmelde dig mødet her.

Støtte fra de voksne

Landsforeningen Autisme støtter ungdomsorganisationen i opstartsfasen. På sidste hovedbestyrelsesmøde vedtog hovedbestyrelsen, at der kunne arbejdes videre med projektet. Det kræver dog en vedtægtsændring på repræcentantskabsmødet før ungdomsorganisationen kan anerkendes officielt som hørende til Landsforeningen Autisme. Politisk Konsulent Gitte Velling giver de unge en hånd med i opstartsfasen.

”Jeg tror det her bliver rigtig godt. Vi har hørt fra mange unge i foreningen, at det kunne være rart med et sted, der bare var for de unge. Og hvor de selv kunne sætte rammerne. ” fortæller Gitte Velling.

På ungdomsorganisations første møde er alt langt op til debat. Det er de unge selv, der skal finde ud af, hvad de synes organisationen skal lave: Skal den lave samtalecafeer? Kampagner om forholdene for unge med autisme? Kurser for unge pårørende? Sociale aktiviteter? Undervisning på skoler? Alle ideer er velkommende.

En landsdækkende organisation

Selvom hverken navnet eller indholdet ligger fast endnu, har initiativtageren Mads Mikkel Dragholt Christensen store ambitioner for foreningen.

”Jeg håber vi indenfor det første års tid kan få en landsdækkende organisation med lokale afdelinger i 6 byer fordelt ud over landet” siger han.

På mødet d. 26. september vil der være mulighed for at unge fra resten af landet kan deltage via skype, og der skal nedsættes en arbejdsgruppe, der kan arbejde frem mod at foreningen for en officiel stiftende generalforsamling.