Vi står sammen med Autism Europe om at støtte autister i Ukraine

9. mar. 2022

Landsforeningen Autisme står sammen med Autism Europe om at vise solidaritet og give vores støtte til Ukraine og de ukrainske autister og pårørende. Vi har her samlet vigtig information og relevante værktøjer til f.eks. nemmere kommunikation, som kan hjælpe autister i Ukraine og flygtninge i Danmark.

Det er en usikker tid i Ukraine og Europa lige nu. Derfor er det vigtigt med fokus på, at alle autister/mennesker med autisme og deres pårørende i Ukraine og som flygtninge stadig får den støtte, de har brug for.

”Invasionen af Ukraine har berørt os alle. Og vores tanker går selvfølgelig til det ukrainske folk lige nu. Som en del af det europæiske autisme-samfund er vi også meget opmærksomme og bekymrede for autister og deres pårørende i Ukraine. Vi følger med hos Autism Europe og holder os orienteret mod, hvordan vi kan hjælpe. Blandt andet ved at hjælpe dem, der kommer hertil – og vi har tilbudt vores viden til danske hjælpeorganisationer, så de bedre kan hjælpe i nærområderne,” siger Kathe Johansen, landsformand i Landsforeningen Autisme.

Autism Europe har oprettet denne side på deres hjemmeside, hvor man kan følge med i udviklingen og se mere om, hvordan man kan hjælpe.

Vi har samlet information og værktøjer, som vi håber kan hjælpe både organisationer, der møder mennesker med autisme/autister i Ukraine - samt alle os i Danmark, der kan komme i kontakt med autister fra Ukraine, der har brug for hjælp.

Vi har lige nu disse tiltag for at støtte:

Oversættelse af vigtig og relevant materiale:

Der er udsendt informationsmateriale fra Autism Europe. Vi oversætter det, så man kan bruge det til kommunikation og information til familier med f.eks. autisme inde på livet, der kommer til DK. Indtil videre har vi oversat:

Rådgivningsmateriale og guides fra Inclusive Emergency:

Ifølge Autism Europe er mange autister/mennesker med autisme desværre usynlige ofre lige nu. De tvinges ud af deres trygge rammer, mange er på flugt og oplever voldsom angst og stress. Samtidig er situationen vanskelig for hjælpeorganisationer, som ikke kan give den autismespecifik støtte, som mange har brug for.

Derfor har vi i Landsforeningen Autisme samlet en del af den viden, vi har fra vores projekt Inclusive Emergency, og sendt det til danske hjælpeorganisationer, som er i Ukraine og de omkringliggende lande, så de bedre kan hjælpe autister og pårørende, der kommer til dem eller er på flugt.
Vi har fået gode tilbagemeldinger fra organisationerne, som har givet materialet videre til deres medarbejder ude i felten.

I den forbindelse har vi sendt:

• En infografik over "gode råd til interaktion med autister"
  • Protokoller til redning af autister i forskellige nødsituationer. Der er ikke nogen for krig, bombninger eller flugtsituationer, men de beskriver handlingsmønstre i forskellige nødsituationer for beredskabspersonale.
  • Så er der det samlede store modul - det er et meget langt power point (ca. 90 slides), hvor tanken er at man kører hele power pointet igennem som en mini uddannelse. Med det kan man selv bruge det, der er behov for. Der er information om debriefing, som kan være særligt relevant i de situationer, hvor folk er flygtet og nu befinder sig på et center.

Læs også Autism Europes opråb til Europas politikere og organisationer om at passe på Ukraines autister HER.