Indlæser

Mange autistiske unge står uden job og uddannelse

30. jun. 2022

Hele 40 procent af de omkring 46.000 unge, der står uden uddannelse og job har et handicap. Det viser en ny analyse lavet af Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd. Især unge med autisme står udenfor arbejdsmarkedet.

 

Unge med en diagnose har det generelt sværere, når det kommer til at få en uddannelse og senere få foden indenfor på arbejdsmarkedet.

Det understreger en ny analyse lavet af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) for DH i juni 2022. Analysen viser, at hele 40 procent af de omkring 46.000 unge mellem 15-24 år, der ikke har et job og en uddannelse, har et handicap.

Læs hele analysen af job og uddannelse hos unge med handicap fra AE i linket her.

Især er det tydeligt, at unge med psykiske og kognitive handicap som autisme er i risiko for ikke at have job og uddannelse. Således står over hver femte ung med autisme, 21 procent, uden et job eller en uddannelse over grundskoleniveau. Tallet er endnu højere, hvis man kigger på dem, med flere diagnoser.

Samtidig viser analysen at 48 procent af de unge med autisme lever på uddannelseshjælp, og hele 50 procent er på kontanthjælp eller lignende ydelse. Dog er det kun 1,5 procent af autistiske unge, der anses for at være til rådighed for arbejdsmarkedet. 

Se flere tal og forslag til forbedringer hos DH i linket her.

For Landsforeningen Autisme er tallene langt fra overraskende. Samtidig er formand Kathe Johansenbekymret for, at de tal kan blive endnu højere i fremtiden.

”Det hele starter med, hvordan børn med autisme har det i grundskolen, og om de har mulighed for at komme videre på en ungdomsuddannelse. Derfor er det vigtigt, at vi har fokus på, at børnene og de unge får den rette støtte i grundskolen, så de har mulighed for at få en afgangseksamen. Det gælder både i folkeskolen og på specialskoler. Men lige nu har mange autistiske børn det alvorligt dårligt i skolen, og det vil få konsekvenser for deres uddannelse og muligheder på arbejdsmarkedet, hvis vi ikke sætter ind og hjælper,” siger hun.  

Læs mere om unges udfordringer med uddannelse og job hos DR i linket her.

Uddannelse er ofte vejen til job

Ligesom for alle andre unge, så har det stor betydning for unge med autisme og andre handicap, om de får en uddannelse eller ej, i forhold til senere at komme ud på arbejdsmarkedet. Derfor håber Landsforeningen Autisme, at politikerne vil kigge på de unges muligheder for mere fleksible uddannelser og støtte til at gennemføre en uddannelse. 

”Mange unge med autisme har ikke de samme muligheder for at tage en ungdomsuddannelse på lige vilkår som alle andre unge. Derfor skal vi kigge på at skabe mere fleksible ungdomsuddannelser, så flere unge får chancen. Samtidig skal man i uu-vejledning være bedre rustet til at rådgive og guide autistiske unge i at finde den rette uddannelse for dem – og ikke mindst fortælle om de støttemuligheder, der er på uddannelserne. Alt for mange unge autister overlades til sig selv, og mange ender med flere mislykkedes forsøg på at uddanne sig, før de til sidst må opgive, fordi de er nedslidte. Der er enkelte ind imellem som finder den rette uddannelse og efterfølgende arbejde,” siger Kathe Johansen, formand i Landsforeningen Autisme.

Den nye analyse fra AE understreger, hvor store udfordringer unge med autisme og handicap har med at komme igennem uddannelsessystemet og ud på arbejdsmarkedet. Samtidig viser tidligere rapporter, at der netop er meget at hente ved at sikre, at bare få procent flere unge med f.eks. autisme får en uddannelse.

En rapport lavet af COWI for Det Centrale Handicapråd i 2021 viser, at der er en samfundsøkonomisk gevinst på 1,2 milliarder ved at løfte bare 1% af unge med f.eks. autisme eller andre kognitive handicap ét niveau i uddannelsessystemet. Og det er ikke kun samfundsøkonomisk, der er gevinster, også menneskeligt, vil det få stor betydning.

Læs mere om samfundsøkonomiske gevinster ved mere uddannelse hos DCH i linket her.  

Læs hele rapporten om uddannelsesløft i linket her.

”Vi har lige nu en masse autistiske unge, som er strandet uden en uddannelse og et job, og de har brug for støtte og hjælp til at finde en uddannelse og et arbejde, som giver mening for den enkelte.  Det er dumt at lade være med at investere i uddannelserne og beskæftigelsesindsatsen. Vi kan se, at det kan betale sig økonomisk, men også menneskeligt vil det betyde, at vi har flere unge med autisme, som kommer i trivsel og kan opnå de ting, de drømmer om. Det skal man ikke undervurdere vigtigheden af,” siger Kathe Johansen, formand i Landsforeningen Autisme.