Svar fra Astrid Krag på bekymring om ”Børnene Først” reform

2. jun. 2021

Landsforeningen Autisme skrev tidligere på året et brev til socialministeren, hvor vi udtrykte vores bekymring for, at børn med autisme kan komme i klemme i Regeringens reform ”Børnene Først”. Nu svarer ministeren og lytter til vores bekymringer. Læs hele hendes svar her.

I starten af året skrev Landsforeningen Autisme et brev til socialminister Astrid Krag, hvor vi udtrykte vores bekymringer ved Regeringens udkast til reformen ”Børnene Først”, som blandt andet omhandler tvangsfjernelse og anbringelser.

Læs vores brev til Socialministeren fra starten af 2021 her.

Børn med autisme er i dag markant overrepræsenteret i statistikkerne over børn, der bliver tvangsfjernet og anbragt. Som forening møder vi også ofte forældre med autisme, der får anbragt eller tvangsfjernet deres børn – eller trues med samme. Ofte har der forud for dette ligget flere måneder og endda år, hvor forældre har kæmpet med kommunen for at få den støtte, deres børn og familie har brug for.

Som forening mener vi, en del anbringelser kunne undgås med bedre hjælp til forældrene, øget retssikkerhed og større viden om autisme blandt de fagpersoner, der træffer beslutninger om tvangsfjernelser.

Læs vores fem forslag til færre tvangsfjernelser her.

Nu har vi modtaget et svar fra socialminister Astrid Krag. I det anerkender hun vores arbejde med at give hende og ministeriet konkrete forslag til forbedringer af reformen – og for at komme med vores bekymringer for børn med autisme og deres familier.

Læs hele svaret fra Astrid Krag her.

I Landsforeningen Autisme fortsætter vi den gode dialog med Socialministeren, og vi vil fortsat holde øje med ”Børnene Først” reformen og lovgivningen bag og sikre, at det ikke må ramme børn med autisme og deres familier.