”Jeg er et ganske særligt væsen”: Christians sang om autisme er gået verden rundt

28. sep. 2021

På SIKON konferencens åbningsdag, mandag d. 27. september 2021, blev det Odenses tur, hvor både sang og musikvideo blev præsenteret for den fulde sal i Odeon.

På SIKON konferencens åbningsdag mandag den 27. september 2021 kunne Kathe Johansen, formand for Landsforeningen Autisme, som en del af åbningstalen byde Christian Nielsen velkommen på scenen. Og selvom navnet umiddelbart kan lyde ganske almindeligt, så er Christian faktisk et ganske særligt væsen. Det har han skrevet en sang om. Sangens omkvæd lyder sådan: ”Jeg er et ganske særligt væsen, men jeg ser ud som alle jer. Du bliver ofte taget ved næsen – for jeg er mere, langt mere, end øjet ser.”

For Christian er autist.

Derfor har han skrevet sin egen sang om det at have autisme, hvor han sætter ord på sine oplevelser og følelser: ”Kan du høre, hvad jeg siger? Kommer det jeg mener frem? Der er noget indeni i mig, men det er svært at få det frem. Jeg tror på elverpiger og trolde. Måske kan de forstå mit sprog”, som han synger i sangens første vers, mens han i musikvideoen bevæger sig rundt en forårsdag i skoven. Videoen har i sangtekstens første vers skiftevis scener af næsten eventyrlig natur og Christian selv, der smilende sidder ved skovsøens kant.

På scenekanten på foran en fyldt sal på SIKON konferencen fortæller Christian, at han selv har skrevet sangen og selv synger vokalen – endda fra byrådssalen i Vordingborg.

Se herunder en video - produceret af Citizen Dane - fra hele Christians dag på SIKON konferencen.

Musikvideoen er blevet til via et samarbejde med Christians bosted ved Autismecenter Storstrøm og produktionsselskabet Citizen Dane. Her fortæller repræsentant, Helle, fra Autismecenter Storstrøm, hvordan den proces er forløbet:

”Det projekt som Christian først var med til, var et musikprojekt, hvor han skrev en tekst, som Rolf og Susanne hjalp ham med at lave til en sang. Så har vi arbejdet rigtigt meget med film og filmdokumentation. Så da vi (Autismecenter Storstrøm) skulle lave en ny præsentationsfilm, brugte vi sangen som ramme for vores film og klippede den efterfølgende sammen til en lille musikvideo,” siger hun.

Det er efterfølgende ført til, at sangen og musikvideoen har tuneret verden rundt og modtaget massevis af priser og anerkendelser.

”Den har simpelthen tordnet rundt i verden. Den har vundet rigtig mange priser. Den er nomineret på 40 forskellige festivaler rundt omkring. Og den har vundet priser i Italien, Indien, USA og Kina, ja Kina!,” sagde Helle fra Autismecenter Storstrøm på scenen på SIKON konferencen.

Efter publikum havde set den rørende musikvideo på storskærm modtog en tydeligt glad Christian Nielsen en stor applaus fra hele salen for hans fine sang - og en buket blomster af Landsforeningen Autisme.

Den prisvindende musikvideo kan afspilles her: