Heidi Thamestrup: Magtanvendelser har rod i mistrivsel

20. aug. 2020

I de seneste dage har medierne skrevet om en sag fra Aarhus kommune, hvor en ung mand med autisme er blevet udsat for magtanvendelse på magtanvendelse. Landsforeningen Autisme kommenterer ikke på enkeltsager, men formand Heidi Thamestrup, har givet sin vurdering af magtanvendelser, mistrivsel og forråelse i Jyllandsposten og Lokalavisen Aarhus.

Læs hele artiklen her

"Magtanvendelse er udtryk for mistrivsel og kun mistrivsel hos borgeren. Det kommer af, at autisten ikke bliver behandlet ordentligt, ikke bliver ikke set og ikke bliver ikke hørt," slår Heidi Thamestrup fast, da hun hører om de mange magtanvendelser, som unge på Kilebo Bosted i Tilst er blevet udsat for.

Hun er landsformand for Autismeforeningen og understreger, at hun kun udtaler sig generelt - ikke på den konkrete situation på Kilebo.

"Men det gælder for alle magtanvendelser. Som pædagog skal man være virkelig godt klædt på for at se, hvorfor en situation udvikler sig, så magtanvendelse er nødvendig. Det kræver meget kendskab til autisten og meget faglighed at se, hvor og hvorfor det går galt," fortæller hun.

Autister skal også ses

"Det er ikke kun i Aarhus, vi ser det. Det er over hele landet. Hele området sejler generelt. Man har sendt besparelseskonsulenter ind, som ikke ved noget som helst fagligt om det område, de sparer på. Så sparer de fortroligheden væk, som er så vigtigt mellem pædagogen og borgeren, for der er ikke tid. Og så går det galt. Så bliver der mistrivsel, og det fører til flere magtanvendelser."

Heidi Thamestrup forklarer, at hvis autister ikke bliver hørt og set, så reagerer de ofte ved at blive mere udadreagerende.