Prinsesse Marie oplevede robotter og quiz på besøg hos Autismecenter Storstrøm

10. okt. 2017

Autismecenter Storstrøm var mandag vært for fint besøg. H.K.H. Prinsesse Marie var sammen med Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup ude for at møde eleverne og opleve deres brug af digitale hjælpemidler. Dagen sluttede med rød løber og premieren på centrets nye film.

En kvinde med autisme stod klar med buketten med blomster til Prinsesse Marie ved indgangen til Autismecenter Storstrøm i Vordingborg. Mandag eftermiddag den 9. oktober 2017 var centret nemlig vært for et royalt besøg i deres STU og aktivitetstilbud.

Sammen med borgmesteren i Vordingborg og Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup var Prinsesse Marie mødt op til en rundvisning i centret, og var klar til at møde nogle af eleverne og borgerne i tilbuddet.

Formålet med besøget var at se og opleve, hvordan Autismecenter Storstrøm arbejder med særligt digitale redskaber til at hjælpe deres borgere med autisme i hverdagen.

På rundvisningen kom de rundt til flere workshops, hvor de blandt andet fik demonstreret, hvordan nogle af de unge med autisme lærer at programmere robotter. Robotterne kan de så bruge til f.eks. at lave et Tai Chi-træningsprogram til deres kammerater. Oftest er det det meget lettere for mennesker med autisme at følge træningen, hvis det er en robot i stedet for et menneske, der fortæller, hvad de skal gøre. Gennem et tryk og enkle kommandoer kunne de unge desuden få robotten til at synge og lægge sig til at sove.

Et andet sted var Prinsesse Marie og formand Heidi Thamestrup med i en elektronisk quiz, hvor de på tid skulle svare på spørgsmål om fordomme om autisme. Quizzen bruges på centret i undervisning i autismeforståelse, hvor de lærer om, hvad autisme er, og hvad det betyder for ”mig”.

For at sikre arbejdet med hjælpemidlerne, så har Autismecenter Storstrøm et digitalt kit, de selv har udarbejdet. Det holder dem fast i at lave digitale handleplaner til den enkelte borger med autisme, så borgeren får mere selvbestemmelse, blive selvhjulpne – og på den måde får mere livskvalitet.

På hele rundturen fik Prinsessen mulighed for at snakke lidt med nogle af brugerne med autisme og et par medarbejdere på centret.

Ud over deres besøg på Autismecenter Storstrøm, så var Heidi Thamestrup og Prinsesse Marie efterfølgende til premieren på centrets nye film ”Det Digitale Tilbud” om deres arbejde med hjælpemidler. Den røde løber var rullet ud ved Vordingborg Biograf, og borgmesteren var klar til at byde velkommen. Prinsesse Marie var meget imponeret over filmen og den måde, hjælpemidler kan gøre livet lettere for mennesker med autisme.

Prinsessen var på besøg i Vordingborg i sin egenskab som protektor for Landsforeningen Autisme.

SE filmen "Det Digitale Tilbud" HER.