Det skal være ulovligt at diskriminere mennesker med autisme

9. feb. 2017

Socialminister Mai Mercado vil nu indføre et forbud mod al diskrimination på grund af handicap. Det er et godt skridt på vejen ifølge Heidi Thamestrup, formand i Landsforeningen Autisme.

At blive nægtet adgang til et diskotek, smidt ud af en børnehave eller afvist af en restaurant kan desværre være en del af livet som menneske med handicap. Men nu skal det være ulovligt.

Social- og børneminister Mai Mercado (K) præsenterede i går onsdag et lovforslag, som skal gøre det strafbart at diskriminere mennesker på baggrund af et handicap, og som dermed skal få Danmark til at leve op til FN's Handicapkonvention. Samtidig understregede hun, at flere skal være en del af fællesskabet.

Autisme hører under begrebet handicap, fordi det defineres som en ”varig funktionsnedsættelse”, som autisme også er. Og ligesom i andre handicaporganisationer er Landsforeningen Autismes formand Heidi Thamestrup glad for det nye forslag.

”Dejligt at Social- og Børneministeren gør noget på det her område. Vores medlemmer har brug for en sikkerhed for, at de eller deres børn ikke bliver udelukket fra steder og institutioner på grund af deres autisme. Det her er et godt skridt på vejen,” siger hun.

Heidi Thamestrup ser dog også tilgængelighed, som et vigtigt punkt, som man skal arbejde videre med, da det ikke indgår i forslaget fra ministeren.

"For mange andre handicaporganisationer er det den fysiske tilgængelighed, der er meget vigtig. For vores medlemmer er det i højere grad social tilgængelighed. Det ønsker vi os mere af. Det vil åbne op for muligheder for mennesker med autisme," siger hun.

Civilsamfundet skal omfavne og rumme

Det nye lovforslag kommer efter en lang kamp fra blandt andet Danske Handicaporganisationer og Institut for menneskerettigheder for komme diskrimination af handicappede til livs. Og social- og børneminister Mai Mercado er stolt af det nye forslag.

”Det er en stor landevinding. Jeg er rigtig stolt over, at vi tager det her skridt. Så det nu er ulovligt at afvise en blind mand på en restaurant, fordi man ikke vil have hans førerhund ind. Eller afvise en spastiker fra et diskotek, fordi man ikke synes, han passer ind med resten af klientellet,” siger hun til dagbladet Politiken.

I Landsforeningen Autisme ses forslaget som første trin på vejen mod mere rummelighed i samfundet. Problemer med diskrimination af mennesker med autisme og andre kan man dog ikke kun lovgive sig ud af - det kræver en indsats fra borgerne.

”Det handler om oplysning, solidaritet, nysgerrighed og vilje til at inkludere mennesker, der er anderledes end en selv. Der jo ikke lige så meget ved at have et lovkrav om at man må komme ind på diskoteket, hvis alle kigger mærkeligt på en. Lovforslaget giver rigtig meget, men resten må vi alle sammen hjælpes ad om,” siger Heidi Thamestrup.

Forslaget kræver dog lidt arbejde endnu, inden det kan få betydning for mennesker med autismes hverdag. Som det første skal forskellige parter høres i lovforslaget, og derefter skal det fremsættes for Folketinget.