Hjemmefra til bosted

Event dato:
18. nov. 2019 - 18. nov. 2019

Denne kursusdag afholdes af Lene Lopdrup og Dorthe Hölck, som har haft et tæt samarbejde, siden Lenes søn fik diagnosen Aspergers syndrom.
Vores samarbejde fik en helt særlig dimension, da det var det tid til, at Lenes søn skulle flytte hjemmefra.
Det har været en ret omfattende process, og vi tror, at andre forældre kan lære af vores erfaringer.

Med Lenes forældreperspektiv og Dorthes viden og erfaring fra arbejdet med mennesker med autisme, bosteder og myndighederne i kommunerne, redegøres for de mange dilemmaer, der opstår i sådan et forløb.

Vi fortæller om vores erfaringer i forhold til disse spørgsmål:

• Hvordan skal vi forstå autismens betydning i denne proces?
  • Refleksioner om, hvornår det tid til at starte processen 'at flytte hjemmefra'
  • Hvordan finder I frem til et bosted, der matcher jeres barns behov?
  • Betydningen af. om jeres barn er over eller under 18 år.
  • Hvordan kan I som forældre give slip og omdefinere jeres forældrerolle?
  • Hvordan får I det til at give mening for jeres barn, at flytte hjemmefra til noget ukendt?
  • Hvad kan I forvente af det personale, der skal yde støtte til jeres barn?
  • § 141 handleplan – hvilken betydning har den?
  • Gode råd vi gerne vil give videre til jer.

Dagen vil blive tilrettelagt med oplæg fra Lene og Dorthe, spørgsmål fra jer og tid til at I kan arbejde med jeres egne håndtering, når jeres barn skal flytte hjemmefra.

Forældre og pårørende til unge.

Kursusleder/underviser

Dorthe Hölck, cand.scient.soc.
Lene Lopdrup, mor til søn med ASF

1 dags kursus

18. november 2019 kl. 9.30 - 16.00

Deltagerantal

Max. 24 kursister

Kr. 2.300,- pr. deltager,
som dækker kursusmaterialer og forplejning.

Høje Taastrup

Lotte Irlind
kursus@autismeforening.dk
eller tlf. 20 57 63 30