Camillas dreng er autist, og hun frygter at komme tilbage til virkeligheden

Endelig var rytmen god, og så lukkede skolerne, siger mor til niårig autist.

Sofus på ni år er diagnosticeret med infantil autisme og er nødt til at være afskærmet fra nyheder om coronavirus. Han lider af massiv dødsangst.

- Er det rigtigt, mor? Det er jo den bedste gave.

Niårige Sofus har lige fået at vide, at skolerne lukker på grund af coronavirus, og at han skal være hjemme i minimum to uger.

Han har diagnosen infantil autisme og lider af massiv dødsangst og spiseforstyrrelser. Af den grund har Sofus det bedst, når han er afskærmet fra alle de ting, der sker ude i den store verden.

Men en dag vender virkeligheden tilbage. Og den dag frygter hans mor, Camilla Bundgaard Opsand.

- Det er der, vi betaler prisen. Så starter vi formentlig forfra med at sluse ham ind i skolen igen, siger hun.

Det gik ellers så godt. Sofus var den seneste måned begyndt at få en god rytme i skolen i Søborg nord for København. Han havde fået en støttelærer og var oppe på cirka ni timers skolegang om ugen.

- I bund og grund er det jo ingenting, men det er en start i forhold til nul timer, siger Camilla Bundgaard Opsand, der er sygeplejerske, men har gået hjemme med Sofus det seneste halve år, fordi han i sensommeren sidste år fik det dårligt.

En række fagfolk frygter, at lukningen af daginstitutioner og skoler kan forværre det mentale helbred for børn med adhd og autisme, fordi alt nu er oppe i luften, og strukturerne er væk.

Frygter det værste

For Camilla Bundgaard Opsand er frygten, at den gode periode i skolen, de havde kæmpet sig henimod, kan være spildt.

- Jeg frygter det værste. Nu bliver han afskærmet igen, som i bund og grund er det bedste for autister. Men når han skal tilbage efter lukkeperioden, kender jeg ikke konsekvensen. Jeg ved ikke, om jeg skal starte fra scratch med at køre indskolingsperiode i flere måneder, siger Camilla Bundgaard Opsand.

- I værste fald risikerer vi et specialskoletilbud, hvis han ikke snart får en bedring i forhold til skolegang. Det har været det, vi har frygtet allermest, fordi han er inkluderet i en almindelig folkeskole, siger hun.

Her er tavlen, hvor alle Sofus' aktiviteter skrives ned hver dag.

Det var ellers planen, at Camilla Bundgaard Opsand skulle tilbage til arbejdet som sygeplejerske i april eller maj, men alt er oppe i luften nu.

- Det havde jeg set frem til, men vi ved slet ikke, om vi kan lige nu, siger hun.

Lejligheden i Søborg er nu omdannet til en hjemmeskole, og alt er planlagt ned til mindste detalje, så Sofus kan overskue dagen.

- Alt er nødt til at være på klokkeslættet. Hvis vi skal foretage os noget, eksempelvis gå en tur, skal han vide det en time før. Det prøver vi at planlægge fra dag til dag. Det er ikke altid, han har lyst, siger hun.

Dødsangst betyder slukket tv

En af familiens store opgaver er at skærme Sofus fra alle nyhederne om coronavirus, for det kan han slet ikke håndtere med sin massive dødsangst.

Derfor ligger der ingen aviser fremme, og tv'et kører slet ikke.

Det allervigtigste er dog, at Camilla Bundgaard Opsand og hendes mand slet ikke taler om situationen.

- Man skal virkelig være god til ikke at italesætte det her. Mange går sikkert og drøfter det her og ser nyheder med deres børn, men vi er nødt til at lukke helt ned, siger hun.

Sofus midt i en dansktime i hjemmet.

Kan blive del af nødberedskab

De danske hospitaler forbereder sig lige nu på en række mulige scenarier i de kommende uger med mange intensivpatienter, og Camilla Bundgaard Opsand er klar til at rykke ud, hvis det bliver nødvendigt.

- Hvis landet får brug for et massivt antal sygeplejesker, så kan jeg risikere at blive kaldt ind, nu jeg også har erfaring med kompleks sygepleje fra Rigshospitalet. Det har vi drøftet herhjemme, og det er jeg klar til.

- Jeg må tage ansvaret på mig. Så må min mand træde tilbage. Han arbejder i et erhverv, der er mindre påvirket, i hvert fald i forhold til menneskeliv, siger Camilla Bundgaard Opsand.

Ifølge regeringen er der med en ny bekendtgørelse åbnet for, at børn med særlige sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige behov kan blive i deres dagtilbud eller undervisningstilbud.

Derfor opfordres forældre, der ikke kan få dagene til at hænge sammen, til at kontakte kommunen for at undersøge deres muligheder.